För att ett företag ska kunna växa och bli ihågkommen som något unikt så måste man hitta sin egen unika nisch. Vad vill du lösa åt dina kunder. Hitta ett problem som dina kunder har för att kunna söka en lösning. Finner du lösningen på ett unikt problem eller ett problem som få hjälper till med så har du en bra start.
Om du till exempel är fastighetsägare så kan det vara svårt att sticka ut och vara mer lockande än dina konkurrenter. Fråga dina kunder hur du kan hjälpa dem och vad dom saknar i fastigheten. Om du äger fastighet där du hyr ut åt många äldre så kan du installera en hiss i fastigheten för att visa att du bryr dig om dina hyresgäster.
Våga sticka ut. Satsa på mindre orter och småsamhällen. Om du är den som vågar satsa på att bygga upp landsbygden genom att erbjuda mer boenden eller lokaler så kommer du garanterat bli ihågkommen och hyllas av dina kunder. En fastighetsägare måste ta hand om sina hyresgäster och visa att du faktiskt vill lösa deras problem eller klagomål.
Ett annat alternativ är att starta en webbshop som fokuserar på lite mer obskyra saker. Istället för att sälja doftljus av de stora märkena som Yankee Candle, kan du satsa på handstöpta ljus av bivax med tillsatta, naturliga dofter. Det är en mindre och mer exklusiv marknad men det finns alltid folk som är intresserad av de lite mer udda sakerna.