Att anställa personer är inte alltid de enklaste, lika svårt kan det vara för en person som söker arbete att hitta rätt. Det gäller att båda parter passar ihop och att man kan samarbeta. Det är inte alltid enkelt för en som är ny på jobbet att komma in i den gemenskap som är på en arbetsplats.
Som företag så kan det finnas olika vägar till att hitta rätt personal och det är inte alltid som det blir som man önskar sig. Det är viktigt för både företaget, de andra anställda och den som ska anställas att alla bitar faller på plats. Samtidigt så kanske alla inblandade får anpassa sig inför den nya situationen en ny anställd bli. Det är ett givande och tagande som i det flesta sammanhang.
Genom att bygga en bra företagskultur så behöver det inte bli så många krockar när man kommer som ny på en arbetsplats. Blir man väl omhändertagen och snabbt kommer in i de arbetsuppgifter som mans ka göra så är halva arbetet gjort. Att lära känna andra kan ta längre tid. Vi är olika som människor och vissa passar bättre ihop än andra. Det gäller att man hittar sin plats på en ny arbetsplats.