En av de viktiga punkterna som går många företag förbi (tyvärr) är att hålla ordning och reda på sin ekonomi och sina papper. Det gäller att man har kontroll över allt inom företaget och ekonomin är det som måste fungera för att företaget ska fungera.
I början är allting väldigt lätt att ha översikt över, det finns en hög för fakturor, en hög för inbetalningar och så vidare. Men allteftersom företaget får fler år på nacken och kundbasen växer så blir dessa högar många och hamnar på flera olika ställen. Till slut är det många företag som ger upp och låter sig omfamnas av kaoset istället för att ta itu med problemet en gång för alla.
Alla högar har sin plats
När man börjar sortera ska man reda ha mappar och pärmar redo. Markera upp vilka papper som finns och hur dessa ska sorteras. Sedan går ni igenom, blad för blad om ni så måste, tills alla papper har hamnat i rätt hög, under rätt årtal och rätt månad. Hur mycket sortering som krävs är upp till er själva. Tänk på att hitta ett system om underlättar för bokföringen och hur man hittar saker när man behöver det. Det går så mycket enklare när var sak är på sin plats och man snabbt kan hitta det man letar efter.
Schema
Man måste även sortera och planera sin tid för att företaget ska gå i rätt riktning. Det enklaste sättet är med en almanacka eller en kalenderbok. Det finns fördelar med att inte förlita sig på datorn allt för mycket. En kalenderbok kan du ta med dig hem och därmed vara beredd på nästa dag redan kvällen innan. Att skriva ned saker för hand istället för på datorn gör det också lättare för oss att komma ihåg det vi vill påminna oss själva om. Kalenderkungen har både almancka och kalendrar, och säljer även den klassiska moleskinkalendern som varit populär bland många författare, däribland Hemingway.
Blanda inte ekonomier
För guds skull, håll din privata ekonomi borta från företagets. Om en går sämre än den andra kommer båda att förlora på det. Och det skapar en enda stor röra när man ska deklarera och göra bokföringen. Köp inte saker till företaget för dina privata pengar, om det inte är kris, och använd inte företagets pengar för att finansiera dina privata affärer och intressen. Det är väldigt viktigt att inte blanda ihop företages ekonomi med din privata. Även om det kan kännas som dina egna så gäller det att ha koll.